Nu hörrni! Nu ska jag ÄNTLIGEN pränta ner tankar, känslor, upplevelser och minnen från vår bröllopsdag – och du får såklart hänga med! Jag har tänkt dela upp det i flera olika delar, för jag känner mig själv, och när jag väl börjar skriva kan det bli låååångt 😅 Därför delar vi upp det, och idag kör vi del 1 – planeringen!
Vi började egentligen planera vårt bröllop för ganska många år sedan. Och med vi, så menar jag främst mig själv, till stor del mina blivande tärnor, och till viss del Henke 😅 Jag visste redan tidigt att det här med att planera bröllop, det är inte något som han kommer finna något nöje i – och det är helt okej! Visste du tex att vi från början hade tänkt gifta oss redan 2021? Jojjomensan. Meeen då valde bröllopsfotografen att boka in en helt annan bröllopsfotografering på samma datum som vi hade planerat, och därmed sköt vi vårt på framtiden. Både då och nu känns det som helt rätt beslut! Sedan, av olika anledningar, så gick det några år innan det på riktigt började planeras igen. Tankarna hade ju funnits där, men inga faktiska planer.
Väldigt många gånger under planeringen fick jag frågan; ”Men du som bröllopsfotograf – du måste ju ha huuuur mkt inspiration som helst till hur du vill ha det?!” Och ja, så var det ju till viss del, men faktum är att jag snarare fick en väldigt bra känsla för vad jag INTE ville ha. Eller framförallt – vad som inte kändes prioriterat. Jag blir nämligen kär i vartenda bröllop jag befinner mig på. Allt är så fint, genomtänkt, personligt; men när det kommer till kritan; är det ”VI”? Kan jag se mig och Henke dansa en koreograferad vals inför 130 gäster? Nej. Vill vi ha ett intimt bröllop med bara två vittnen närvarande? Nej. Vill vi ha en ”pizza-buss” utanför festlokalen som serverar vickning på natten? EH JA, men vill vi lägga pengar på det? Nej, korv funkar precis lika bra! Hur mkt jag än har älskat saker på mina kunders bröllop, så var det ganska lätt att sålla ut det som inte skulle passa oss. Och tack vare det kunde man sedan snitsla sig vidare till vad vi faktiskt VILLE ha.
Jag spenderade inte såå mycket tid på Pinterest, men hade ändå en samling bilder som sammanfattade ganska tydligt vilken stil och känsla jag (vi, alltså ja VI, men jag kommer skriva jag för enkelhetens skull 😅) var ute efter. Jag sparade dekorationer, blommor, frisyrer, inspiration till trycksaker med mer.
Men själva planeringen då? Jag ska vara helt ärlig: Jag rekommenderar alltid att man börjar planera sitt bröllop i god tid. Boka leverantörer, planerar in provningar, osv osv. Gjorde jag det? Ehm… Nej. Eller alltså. Nja. Fast jo. Men mest nja. Den första RIKTIGA grejen som gjorde att det kändes som att bröllopsplaneringen var igång PÅ RIKTIGT, det var när jag var hos Helena Granby Design på Lyckliga Storgatan och provade klänningar. HEEEERREGUD vilken upplevelse det var! Jag har nog aldrig känt mig så vacker 😍 Med mig hade jag mina tärnor, Mikaela, Christine och Emma (syster), och kära mamma 🥰 Jag provade flera klänningar som jag verkligen gillade, några som jag inte gillade fullt lika mkt, och någon som kändes… inte alls som jag. Men som ändå var fina! Jag gick därifrån men en hel del funderande framför mig! Lustigt nog så blev det inte någon av klänningarna som jag provade som blev min klänning. Jag hade två som jag verkligen gillade, men jag hade svårt att bestämma mig. Helena visade då en bild på en kommande klänning, som inte fanns uppsydd ännu, som skulle komma att ingå i hennes 2025-kollektion. Om jag gillade den – så fick jag vara först ut. Jag ÄLSKADE den. Redan där och då, utan att ha sett den på riktigt. Sagt och gjort, den skapades, jag provade den, den var magisk, och den klänningsmodellen i Helena Granby kollektion 2025 heter Erica 😍 MEN HUR COOLT?!
Planeringen i övrigt gick i ganska lugn takt. Jag hittade Amalia som fotograf, vars bilder jag verkligen gillade (här hade Henke faktiskt inget att säga till om 😁), jag hade sedan långt tidigare pratat ihop mig med Ana och Natta på Lyckliga Storgatan om smink, hår, bryn etc, och Kirsten vad given som florist. Platsen för festen var dock faktiskt det första som faktiskt bokades, och det blev Tynderö Bygdegård. En väldigt rymlig och mysig lokal som ligger nära Henkes föräldrahem, och dessutom i anslutning till någon av platserna där vi skulle vigas. För ja, det tog ganska lång tid innan vi kom fram till om vi skulle vigas i Skeppshamns Kapell eller i Tynderö Kyrka, men eftersom jag har väääärldens mest fantastiska (då: sambo) man, så fick jag kyrkan som jag ville! (Så här i efterhand har jag liiiite dåligt samvete, men är ändå väldigt nöjd med valet!). Prästen hade vi också lämnat önskemål om ganska tidigt, just eftersom vi hade ett specifikt önskemål i det fallet.
Maten var något vi klurade på ganska länge, för även här fanns det specifika önskemål. Då vi har egna djur, så kändes det självklart för oss att kunna använda kött från egen gård i bröllopsmiddagen, men för att kunna göra det behövde vi hitta en kock som kunde hjälpa oss antingen på plats eller genom catering. Vi hittade flera som tyckte att det lät som en häftig grej – men som tyvärr redan var bokade. (Påminnelse till alla: Var ute i god tid!). Tillslut kändes det som att vi skulle behöva ”nöja oss” med ”vanlig” catering, och jag la ut ett inlägg på Facebook och efterlyste BRA catering, eller, om det möjligtvis kunde tänkas finnas, en kock som tyckte att vår grej lät som en bra grej. OCH DET FANNS DET! Vi fick tag i en trevlig kille som jobbade som kock på en restaurang i stan, men som var intresserad av att börja jobba med privata event, och såg detta som ett bra ”träningstillfälle”. Han gav oss alternativ på rätter till en meny och heeeerregud vad vi blev taggade! Det var nog första gången Henke på riktigt också såg fram emot bröllopet 😅
Allt eftersom det närmade sig augusti så öppnade jag upp för mer hjälp från mina tärnor och andra närstående. Då jag har aaaaningens kontrollebehov (kombinerat med en viss mängd ’stirra rakt ut i luften för jag vet inte vart jag ska börja’) så hade jag inte riktigt engagerat dem så pass mkt som jag kanske egentligen skulle ha behövt. Men herregud vad de klev in och hjälpte till ❤️ Vi fick ordning på körschema, dukning, bordsplacering och en hel del andra grejer som också behövdes gås igenom. Så tacksam för alla som involverade sig ❤️
På onsdagen innan bröllopet fick vi tillgång till lokalen, och jag började köra grejer. På torsdagen var det massor av nära och kära på plats och hjälpte till att ställa i ordning, allt ifrån att dra på stolsöverdrag till att bygga en tag själv-bar stod på agendan, och det blev bara såååå himla bra. Vi fortsatte även på fredagen med det sista finliret och med risk för att upprepa mig – det blev verkligen såååå himla bra! Kirsten kom med blommor som satte pricken över i:et och… ja, nu var det ”bara” den stora dagen kvar! 🥳